|
ΠΕΑκαδημαϊκή
αναμόρφωση του Π.Π.Σ. - Δ.1.1 Δημιουργία τομέων |
|
|
|
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ (Τ.Ε.Ι.) ΣΕΡΡΩΝ»
ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
Β' Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ.
«ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΟ
ΜΕΤΡΟ 2.2 «ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ – ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ»
ΕΝΕΡΓΕΙΑ 2.2.2 «Ολοκλήρωση της διεύρυνσης και αναμόρφωση των
προγραμμάτων σπουδών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης»
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΡΑΞΕΩΝ 2.2.2.γ
«Ενίσχυση των ΤΠΕ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση»
ΠΕΑκαδημαϊκή αναμόρφωση του Π.Π.Σ.
Δ.1.1Δημιουργία
τομέων (κατευθύνσεων ειδικότητας) |
5. Περιγράμματα μαθημάτων
προτεινομένου Προγράμματος Σπουδών – Βιβλιογραφία
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας: 3 θεωρία + 2
εργαστήριο
Τυπικό εξάμηνο διδασκαλίας: ΣΤ΄ (Κατεύθυνση 2η
)
Διδασκαλία: Η διδασκαλία του μαθήματος έχει τη μορφή 15
διαλέξεων και ισάριθμων εργαστηριακών ασκήσεων, στα πλαίσια των οποίων
υπάρχει η δυνατότητα ανάληψης εργασιών.
Ενδεικτικά προαπαιτούμενα: Μαθηματικά, Ανάλυση Κυκλωμάτων,
Επικοινωνίες Ι
Διδακτικές μονάδες: 7
Σκοπός και στόχοι του μαθήματος:
Το μάθημα αυτό παρέχει στο φοιτητή το αναγκαίο πλαίσιο για την
κατανόηση κι αξιολόγηση των πιο σημαντικών σχεδιαστικών ζητημάτων κι
επιλογών που ανακύπτουν στη σχεδίαση μιας ψηφιακής επικοινωνιακής
ζεύξης.
Περίγραμμα μαθήματος:
- Εύρος ζώνης πληροφορίας, σειρές και
μετασχηματισμός Fourier (εμβάθυνση).
- Δίκτυα επικοινωνιών και πρωτόκολλα
σηματοδοσίας (ITU standardized digital hierarchy, ISDN, RS232,
ATM, περιληπτικά).
- Επικοινωνιακή ζεύξη και παράγοντες
υποβάθμισής της.
- Εκπομπή δεδομένων, μέθοδοι
επικοινωνίας, σηματοδοσία δύο και πολλαπλών επιπέδων.
- Ρυθμός μεταφοράς πληροφορίας και
συμβόλων, το θεώρημα Shannon-Hartley.
- Μετάδοση δεδομένων στη βασική ζώνη.
Διασυμβολική παρεμβολή, απόκριση συχνότητας καναλιού κατά Nyquist.
Διαγράμματα οφθαλμού. Φίλτρα υψωμένου συνημιτόνου.
- Προσαρμοσμένα φίλτρα. Πιθανότητα
εμφάνισης εσφαλμένων συμβόλων σε δυαδικά δεδομένα (μονοπολική και
διπολική σηματοδοσία) βασικής ζώνης.
- Κωδικοποίηση δεδομένων (Gray,
Manchester).
- Σηματοδοσία μερικής απόκρισης
(υπολογισμός κρουστικής απόκρισης και απόκρισης συχνότητας στη
δυαδική και τροποποιημένη δυαδική σηματοδοσία).
- Ψηφιακή διαμόρφωση διέλευσης ζώνης.
Ψηφιακή διαμόρφωση πλάτους (ASK).
- Ψηφιακή διαμόρφωση συχνότητας (FSK).
- Ψηφιακή διαμόρφωση φάσης (PSK).
- Ψηφιακή διαμόρφωση πολλαπλών επιπέδων
(Μ-αδικές ASK, FSK και PSK).
- Συνδυασμένη ψηφιακή διαμόρφωση
πλάτους και φάσης (QAM).
- Τεχνικές ψηφιακής διαμόρφωσης
πολλαπλών χρηστών (FDMA, TDMA, CDMA). Συστήματα συνδυασμένης
πολλαπλής πρόσβασης.
|
Βασική Βιβλιογραφία:
- Bateman, A., Ψηφιακές Επικοινωνίες, Εκδόσεις Α.
Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 2000.
- Couch, L, Digital and Analog Communication Systems,
Prentice Hall, 6th Edition, 2001.
- Lathi, B. P., Modern Digital and Analog
Communications Systems, Oxford University Press, 3rd
edition, 1998.
- Proakis, J. G., Digital Communications,
McGraw-Hill, ISBN: 0072321113, 4th edition, 2000.
- Taub and Schilling, Principles of Communications
Systems, McGraw-Hill, 2nd edition, 1986. Επίσης υπάρχει
και ελληνική μετάφραση, Taub, H., and Schilling, D. L.,
Τηλεπικοινωνιακά Συστήματα, Εκδόσεις A. Τζιόλα, Θεσσαλονίκη.
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας: 2 θεωρία + 1
ασκήσεις πράξεις + 2 εργαστήριο
Τυπικό εξάμηνο διδασκαλίας: ΣΤ'
(Κατεύθυνση 2η
)
Διδασκαλία: Η διδασκαλία του μαθήματος έχει τη μορφή 15
διαλέξεων και ισάριθμων εργαστηριακών ασκήσεων, στο πλαίσιο των οποίων
υπάρχει η δυνατότητα ανάληψης εργασιών.
Ενδεικτικά προαπαιτούμενα: Φυσική Ι, Φυσική ΙΙ, Αναλογικά
Ηλεκτρονικά, Ψηφιακά Κυκλώματα
Διδακτικές μονάδες: 7
Σκοπός και στόχοι του μαθήματος:
Να εξοικειώσει τους σπουδαστές με τα βασικά χαρακτηριστικά των
ασυρματικών ραδιοζεύξεων, τη διάδοση των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων και
τα δορυφορικά συστήματα. Μετά την παρακολούθηση του μαθήματος οι
σπουδαστές θα μπορούν να κατανοήσουν τη λειτουργία των ασυρματικών
ραδιοζεύξεων και τη διάδοση των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων στο χώρο
καθώς και να σχεδιάσουν πραγματικές ασύρματες ραδιοζεύξεις.
Περίγραμμα μαθήματος:
- Φάσμα συχνοτήτων, χαρακτηριστικά
ασυρματικών δικτύων, αναλογική και ψηφιακή μετάδοση.
-
Hλεκτρομαγνητικά κύματα, εξισώσεις Maxwell,
ηλεκτρομαγνητική ισχύς, ανάκλαση και διάθλαση επιπέδου κύματος επί
τέλειου διηλεκτρικού.
- Χαρακτηριστικά στοιχεία κεραιών.
- Eξισώσεις μεταδόσεως στον ελεύθερο
χώρo, εξίσωση του Friis, απώλεια μεταδόσεως, εξίσωση RADΑR,
θερμοκρασία κεραίας.
- Διάδοση στον γήινο χώρο, κύμα
εδάφους, κύμα χώρου, κύμα επιφάνειας.
- Σφαιρική γη, συντελεστής αποκλίσεως,
συνθήκη οπτικής επαφής, επίδραση εμποδίων στη διάδοση, ζεύξη δια
περιθλάσεως, αποφυγή εμποδίων, χρήση συστημάτων back-to-back και
παθητικού κατόπτρου.
- Τροποσφαιρική διάδοση, δείκτης
διαθλάσεως της τροπόσφαιρας, τροποσφαιρική διάθλαση,
ραδιοηλεκτρικός ορίζοντας, πολλαπλές οδεύσεις, τροποσφαιρικός
κυματοδηγός, τροποσφαιρική σκέδαση.
-
Διαλείψεις και συστήματα διαφορικής λήψεως.
-
Εξασθένηση των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων από την
ατμόσφαιρα.
-
Ioνοσφαιρική διάδοση, διάθλαση, ανάκλαση, σκέδαση.
- Δορυφορικά συστήματα, βασική δομή
δορυφορικού συστήματος, ικανότητα μεταφοράς πληροφορίας μιας
δορυφορικής ζεύξεως, ουσιώδη χαρακτηριστικά του διαστημικού χώρου,
μοναδικές ιδιότητες μιας δορυφορικής ζεύξεως, αξιοπιστία του
δορυφόρου, είδη δορυφορικών τροχιών για τηλεπικοινωνιακή χρήση,
πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της γεωστατικής τροχιάς,
καταμερισμός συχνοτήτων, χωρητικότητα τροχιακών θέσεων,
τεχνολογικές τάσεις στο σχεδιασμό δορυφόρων.
|
Βασική Βιβλιογραφία:
- Σ. Τσίτσος, “Ασύρματες Τηλεπικοινωνίες”, Τ.Ε.Ι. Σερρών,
Σέρρες 2002.
- Σ. Κουρής, “Στοιχεία θεωρίας κεραιών και διαδόσεως
ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων”,
- Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη 1996.
ΣυμπληρωματικήΒιβλιογραφία:
- Τ. Μanning, “Microwave Radio Transmission Design Guide”,
Artech House, 1999.
- K. Siwiak, “Radiowave Propagation and Antennas for Personal
Communications”, Artech
- House, 1995.
- 2 J. E. Kadish, T. W. R. East “Satellite Communications,
Fundamentals”, Artech House,2000.
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας: 2 θεωρία + 1
ασκήσεις πράξεις + 2 εργαστήριο
Τυπικό εξάμηνο διδασκαλίας: ΣΤ΄ (Κατεύθυνση 2η
)
Διδασκαλία: Η διδασκαλία του μαθήματος έχει τη μορφή 15
διαλέξεων και ισάριθμων εργαστηριακών ασκήσεων, στο πλαίσιο των οποίων
υπάρχει η δυνατότητα ανάληψης εργασιών.
Ενδεικτικά προαπαιτούμενα: Φυσική Ι, Φυσική ΙΙ, Ηλεκτρικά
Κυκλώματα, Αναλογικά Ηλεκτρονικά.
Διδακτικές μονάδες: 6
Σκοπός και στόχοι του μαθήματος:
Το μάθημα έχει σκοπό να εισαγάγει τους σπουδαστές στα βασικά
στοιχεία των μικροκυματικών διατάξεων καθώς και τη λειτουργία τους σε
υψηλές συχνότητες. Με τον τρόπο αυτόν θα μπορούν οι σπουδαστές να
κατανοήσουν, να ελέγξουν και να σχεδιάσουν σύγχρονες τηλεπικοινωνιακές
μικροκυματικές διατάξεις.
Περίγραμμα μαθήματος:
Βασική Βιβλιογραφία:
- Σ. Τσίτσος, “Μικροκυματικές Διατάξεις”, Τ.Ε.Ι. Σερρών,
Σέρρες2002.
- Ν. Ουζούνογλου, “Εισαγωγή στα Μικροκύματα”, 2η Έκδοση,
Εκδόσεις Παπασωτηρίου, Αθήνα, 1994.
Συμπληρωματική Βιβλιογραφία:
- W. S. Cheung, F.H. Levien. “Microwaves made simple:
Principles and Applications” Artech House, 1985.
- R. E. Collin, “Foundations for Microwave Engineering”, 2nd
Edition, McGraw-Hill, 1992.
- P. L. D. Abrie, “Design of RF and Microwave Amplifiers and
Oscillators, Artech House, 2000.
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας: 2 θεωρία + 1
ασκήσεις πράξεις + 2 εργαστήριο
Τυπικό εξάμηνο διδασκαλίας: ΣΤ΄ (Κατεύθυνση 2η
)
Διδασκαλία: Η διδασκαλία του μαθήματος έχει τη μορφή 15
διαλέξεων και ισάριθμων εργαστηριακών ασκήσεων, στο πλαίσιο των οποίων
υπάρχει η δυνατότητα ανάληψης εργασιών.
Ενδεικτικά προαπαιτούμενα: Τηλεπικοινωνίες Ι,
Σήματα και Συστήματα, Αναλογικά Ηλεκτρονικά.
Διδακτικές μονάδες: 6
Σκοπός και στόχοι του μαθήματος:
Το μάθημα αποσκοπεί στο να κατανοήσει ο σπουδαστής τα επιμέρους
υποσυστήματα τα οποία συνθέτουν μία τηλεπικοινωνιακή διάταξη πομπού ή
δέκτη. Ο σπουδαστής θα γνωρίσει τους βασικούς κανόνες κατασκευής και
σχεδίασης τηλεπικοινωνιακών διατάξεων καθώς και τις συνήθεις
κυκλωματικές υλοποιήσεις τους.
- Υλοποίηση συστημάτων
διαμόρφωσης-αποδιαμόρφωσης.
- Ενίσχυση λήψης σήματος.
- Διανεμημένα ενεργά και παθητικά
κυκλώματα.
- Τυπικές κυκλωματικές διατάξεις για
την υλοποίηση τηλεπικοινωνιακών διατάξεων.
- Συντονισμένα κυκλώματα.
- Ταλαντωτές υψηλών συχνοτήτων.
- Βρόχοι κλειδώματος φάσης.
- Μείκτες.
- Αρχές μετρήσεων υψηλών συχνοτήτων.
- Φασματικός αναλυτής.
|
Βασική Βιβλιογραφία:
-
Σύνθεση Τηλεπικοινωνιακών Διατάξεων, Τ.Ε.Ι. Σερρών, Σέρρες.
-
Σύνθεση Τηλεπικοινωνιακών Διατάξεων,
Σημειώσεις Εργαστηριακών Ασκήσεων, Τ.Ε.Ι. Σερρών, Σέρρες.
-
Γ. Δ. Σεργιάδης, Σύνθεση
Τηλεπικοινωνιακών Διατάξεων, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο
Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη, 2000.
Συμπληρωματική Βιβλιογραφία:
-
L. Frenzel, Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες,
Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη.
-
C. A. Schuler, Εφαρμοσμένα Ηλεκτρονικά,
Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη.
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας: 2 θεωρία + 1 ασκήσεις πράξεις
+ 2 εργαστήριο
Τυπικό εξάμηνο διδασκαλίας: ΣΤ΄ (Κατεύθυνση 2η )
Διδασκαλία: Η διδασκαλία του μαθήματος έχει τη μορφή 15
διαλέξεων και ισάριθμων εργαστηριακών ασκήσεων, στο πλαίσιο των οποίων
υπάρχει η δυνατότητα ανάληψης εργασιών.
Ενδεικτικά προαπαιτούμενα: Τηλεπικοινωνίες Ι, Σήματα και
Συστήματα
Διδακτικές μονάδες: 6
Σκοπός και στόχοι του μαθήματος:
Το μάθημα αυτό ο σπουδαστής θα γνωρίσει τις βασικές αρχές
ραδιοκυματικής τηλεπισκόπησης και τις αρχές λειτουργίας του radar.
Περίγραμμα μαθήματος:
- Εξίσωση radar.
- Διακύμανση πλάτους.
- Φάσμα Doppler.
- Ανίχνευση διακυμαινόμενων σημάτων.
- Αναλυτικότητα συστήματος
τηλεπισκόπησης.
- Διερεύνηση διευθύνσεων.
- Διερεύνηση αποστάσεων.
- Διερεύνηση ταχυτήτων.
- Ασάφεια απόστασης
- Ασάφεια ταχύτητας
- Ασάφεια απόστασης-ταχύτητας
- Συστήματα απεικόνισης SLAR και SAR.
|
Βασική Βιβλιογραφία:
- Ραδιοκυματική Τηλεπισκόπηση, Τ.Ε.Ι. Σερρών,
Σέρρες.
- Ραδιοκυματική Τηλεπισκόπηση, Σημειώσεις
Εργαστηριακών Ασκήσεων, Τ.Ε.Ι. Σερρών, Σέρρες.
Συμπληρωματική Βιβλιογραφία:
- P. Z. Peebles, Radar Principles, Wiley, New York,
1998.
- M. I. Skolnik, Introduction to Radar Systems, Mc-Graw Hill, New York.
|
|
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ:
Σάββας Πασχαλίδης |
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΙ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ: Αν. Μπαλουκτσής (από 1/4/2003 έως 9/10/2007), Χ. Στρουθόπουλος (από 10/10/2007 έως 31/8/2008) ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Σ. Καζαρλής,
Π. Μαστοροκώστας, Ε.
Ούτσιος, Α. Παπατσώρης, Ι. Ρέκανος, Σ. Τσίτσος, Δ. Χασάπης, Α. Νικολαΐδης,
Κ.
Χειλάς, Φ. Γκοδόση |
|
|